Nee, vanaf eind 2013 is een reis reserveren via de teksttelefoon niet meer mogelijk. U kunt via uw persoonlijke pagina een rit reserveren of via KPN Teletolk contact opnemen met Valys.

Valys Basis blijft gewoon bestaan. De afgelopen periode hebben wij nieuwe diensten geïntroduceerd waarbij u een deel van uw reis met de trein kunt afleggen. Deze diensten zijn er om u te helpen meer reizen te kunnen maken met uw budget. U kunt echter altijd ervoor blijven kiezen om de gehele reis rechtstreeks met de taxi te maken.

U kunt via uw persoonlijke pagina ritten inzien, boeken en wijzigen. U kunt boekingen ook telefonisch doorgeven op 0900 - 9630, optie 1 (€ 0,05 per minuut). Wij zijn bereikbaar van 06.00 uur 's ochtends tot 01.00 uur ’s nachts.

U kunt op uw persoonlijke pagina op deze website uw gegevens aanpassen. Ook kunt u wijzigingen telefonisch doorgeven op 0900 – 9630, optie 3 (€ 0,05 per minuut). Wij zijn bereikbaar van 09.00 uur 's ochtends tot 17.00 uur 's middags, van maandag t/m vrijdag.

Voor informatie over het Hoog Persoonlijk Kilometerbudget (HPKB) kunt u terecht op de website van HoogPKB. Indien u in aanmerking komt, kunt u hier digitaal een Hoog Persoonlijk Kilometerbudget aanvragen.

U kunt een Valyspas aanvragen door middel van het aanmeldformulier. Dat vindt u in de brochures van Valys. U kunt uw Valyspas ook hier aanvragen. Op het formulier vindt u alle gegevens die nodig zijn voor het aanvragen van een Valyspas.

Nee, de Valys Treinpas kunt u enkel gebruiken wanneer u via Valys een Valys Vrij reis heeft geboekt. Naast uw eigen pas, ontvangt u ook een pas voor een begeleider. Let op, dit is géén OV-Begeleiderskaart. De begeleiderspas van Valys is een pas waarmee een begeleider gratis met u meereist in de trein als onderdeel van een Valys Vrij reis. De reis van uw begeleider is echter alleen gratis als u samen reist, u de reis via Valys heeft geboekt als Valys Vrij en u gebruik maakt van uw Valys Treinpas!

De Valys Treinpas is aanvullend op uw gewone Valyspas. U heeft beide passen nodig als u op reis gaat. De Valys Treinpas kunt u meteen gebruiken: u hoeft uw pas niet te activeren. U dient wel in en uit te checken bij de incheckpunten op het station. Dit geldt ook voor de begeleiderspas. Wij maken u er op attent dat u zelf verantwoordelijk bent voor het juiste gebruik van de treinpassen.

De Valys Treinpas en Valys begeleiderspas zijn bedoeld om u te faciliteren in het reizen met Valys Vrij, de dienstverlening waarbij u taxi en trein kunt combineren en Valys uw reis continu monitort. Het is niet toegestaan de Valys Trein- en begeleiderspas buiten Valys Vrij om te gebruiken. U mag de Valys Trein- en begeleiderspas dus niet gebruiken voor treinreizen die geen deel uitmaken van Valys Vrij. Dit geldt ook voor reizen per bus, tram en metro. Bij misbruik van de Valys Trein- en begeleiderspas worden de kosten in rekening gebracht. 

Indien u de Valys Treinpas aanvraagt, gaat u akkoord met de automatische incasso van de treinkosten wanneer u gebruik maakt van Valys Vrij. De begeleiderspas is alleen geldig in combinatie met uw eigen Valys Treinpas. Indien los gebruik wordt gemaakt van de begeleiderspas, worden de kosten bij u in rekening gebracht.

Het is bij Valys toegestaan om een SOHO of hulphond mee te nemen. Daarnaast is het toegestaan om kleine huisdieren, die op schoot of in een mandje kunnen zitten, mee te nemen. Grotere huisdieren zijn niet toegestaan.

Als uw kilometerbudget op is, betaalt u het commercieel tarief. Het commercieel tarief bedraagt €1,31 per kilometer. 

Valys is gecombineerd vervoer. Als dit zo uitkomt dan kan de taxi ook andere reizigers meenemen.

U betaalt nooit in de taxi! De reiskosten voor u en uw reisgenoten worden automatisch afgeschreven van uw rekening. Bij het aanvragen van de Valyspas vragen wij u daarvoor een machtiging te ondertekenen. U heeft er verder geen omkijken naar. U krijgt een overzicht van de door u gemaakte Valysreizen en het restant van uw kilometerbudget. 

Het kan gebeuren dat door omstandigheden de taxi niet komt opdagen. Neemt u in dat geval direct contact op met Valys via 0900-9630, optie 2 (€ 0,05 per minuut). Zij gaan proberen een vervangende taxi voor u te regelen. Indien de taxi later dan één uur en kwartier na de afgesproken tijd verschijnt, dan geldt de compensatieregeling van Valys. In dat geval hoeft u de reis niet te betalen en worden geen kilometers van uw budget afgeschreven.

Het is goed om te weten dat de taxi 15 minuten eerder tot 15 minuten later kan komen dan de afgesproken ophaaltijd.

U mag maximaal twee hulpmiddelen meenemen, zoals een scootmobiel, een niet-opvouwbare rolstoel of een rollator. Daarnaast mag u ook 2 stuks handbagage  en 1 koffer meenemen. De handbagage kent een maximum formaat van 55 x 35 x 25 cm (lengte x breedte x hoogte). Voor een koffer geldt een maximum gewicht van 20 kilogram.

Ook uw meereizenden mogen twee hulpmiddelen meenemen, zolang de hulpmiddelen in één voertuig passen. U dient dit alles bij het boeken van uw reis aan te geven.

Als u op een vast tijdstip ergens wilt zijn voor een huwelijk, begrafenis of crematie, dan kunt u een reis met gegarandeerde aankomsttijd boeken. U dient dit bij het boeken van uw reis aan te geven. Wij zorgen dan dat u op tijd aankomt. Let op! Deze reis met gegarandeerde aankomsttijd kunt u alleen met Valys Basis boeken. Voor Valys Begeleid en Valys Vrij geldt enkel een gegarandeerde aankomsttijd op het station.

U kunt één begeleider gratis meenemen. Daarnaast kunt u nog maximaal twee reisgenoten meenemen, waarvoor wel betaald moet worden. U betaalt voor elke reisgenoot het gereduceerde tarief van € 0,20 per kilometer. Reisgenoten dienen wel allemaal op hetzelfde punt in- en uit te stappen. U dient aan te geven hoeveel reisgenoten u meeneemt op het moment dat u uw reis boekt.

U kunt met Valys tussen 6.00 uur 's ochtends en 1.00 uur 's nachts reizen. Uw reis mag nooit na 1.00 uur ’s nachts eindigen. U moet voor dit tijdstip op uw bestemming aankomen. Met Valys Begeleid kunt u van 9.00 uur 's ochtends tot 21.00 uur 's avonds reizen.

U kunt uw reis tot één uur voor vertrek annuleren. Daaraan zijn geen kosten verbonden.

Als een reis binnen een uur voor de gewenste vertrektijd wordt geannuleerd, moet u rekening houden met administratiekosten. Als u de reservering binnen een uur vóór de gewenste vertrektijd wijzigt, is er sprake van een nieuwe boeking. In dat geval duurt het minimaal een uur voor een nieuwe taxi kan komen voorrijden.

U kunt uw reis zonder extra kosten wijzigen tot 21.00 uur de dag voor vertrek. Met Valys Basis en Vrij kunt u tot één uur voor vertrek uw reis nog wijzigen. U betaalt dan € 3,00 reserveringskosten. Valys Begeleid kunt u na 21.00 uur de dag voor vertrek niet meer wijzigen. In dat geval dient een nieuwe reis te worden geboekt. Annuleren kan wel, tot één uur voor aanvang. Houdt u hierbij rekening met administratiekosten.

U kunt uw reis het beste één dag van te voren boeken. Als u uiterlijk de dag voor vertrek vóór 21.00 uur een taxi reserveert zijn er geen reserveringskosten. Daarna kost het € 3,- per ritreservering.

Niet de dag voor vertrek vóór 21.00 uur een taxi gereserveerd? Geen nood! Valys Vrij en Valys Basis kunt u reserveren tot 1 uur voor vertrek.U betaald dan wel € 3,- per ritreservering. Valys Begeleid dient u uiterlijk de dag voor vertrek, vóór 21.00 uur te reserveren.

Als u uw Valyspas bent kwijtgeraakt, kunt u contact opnemen met de Klantenservice op telefoonnummer 0900- 9630 optie 3 (€ 0,05 per minuut). U krijgt dan z.s.m. een nieuwe pas toegestuurd.

Uw Valyspas is onbeperkt geldig. U hoeft uw pas dus niet te vernieuwen.

Als er geen bijzonderheden zijn met de aanvraag en alle gevraagde documenten zijn meegestuurd, dan heeft u binnen een 2 weken uw Valyspas in huis.

Om met Valys te kunnen reizen heeft u een Valyspas nodig. U komt in aanmerking voor een pas als u één van de volgende documenten heeft:

  • een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op Wmo-vervoer (zoals bijvoorbeeld een Regiotaxipas);
  • een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een Wmo rolstoel of -scootmobiel;
  • een gehandicaptenparkeerkaart van de gemeente;
  • een OV-Begeleiderskaart;
  • een verklaring van, of namens, uw gemeente dat, ondanks dat u niet beschikt over bovenstaande documenten, er wel een noodzaak voor bovenregionaal vervoer bestaat.

In deze laatste verklaring neemt de gemeente de volgende aspecten op:

Waaruit bestaat de mobiliteitsbeperking van meneer/mevrouw? Bijvoorbeeld: Meneer/mevrouw kan boven de 5 zones niet zonder ondersteuning reizen omdat hij/zij maximaal 100 meter kan lopen*
*Noem hier de mobiliteitsbeperking. In dit voorbeeld: maximaal 100 meter lopen.

Waarom komt meneer/mevrouw niet in aanmerking voor een van de vier bovenste voorzieningen? Bijvoorbeeld: De lokale vervoersbehoefte van meneer/mevrouw wordt [op deze wijze] ingevuld, waardoor niet aan de eisen van de eerste vier documenten wordt voldaan.

NB: Bij de beantwoording van deze vragen, dient de gemeente geen medische gegevens op te geven.

U dient een kopie van een van bovengenoemde vijf documenten, samen met een pasfoto, kopie van een geldig identiteitsbewijs en een volledig ingevuld Valys aanvraagformulier op te sturen naar Valys. Vervolgens wordt beoordeeld of uw informatie volledig is en of u inderdaad in aanmerking komt voor Valys vervoer. Indien dit het geval is, ontvangt u binnen twee weken uw pas en kunt u op stap. Een Valys aanvraagformulier kunt u hier aanvragen.

Voor informatie over het Hoog Persoonlijk Kilometerbudget (HPKB) kunt u terecht op de website van HoogPKB. Indien u in aanmerking komt, kunt u hier digitaal een Hoog Persoonlijk Kilometerbudget aanvragen.