Veelgestelde vragen
Hoe vraag ik een Valyspas aan
U kunt een Valyspas aanvragen via het digitale formulier of hier een papieren aanmeldformulier opvragen. Op het formulier vindt u alle gegevens die nodig zijn voor het aanvragen van een Valyspas. Een Valyspas kost €6,80. Een nieuwe Valyspas welke digitaal is aangevraagd, kost slechts €3,40 i.p.v. €6,80
Hoe boek ik een Valysreis?
Het makkelijkst en snelst boekt u een Valysreis via VITA, uw persoonlijke pagina van Valys. Nadat u een account heeft aangemaakt, kunt u 24 uur per dag uw ritten inzien, boeken en wijzigen. U kunt boekingen ook telefonisch doorgeven op 0900-9630 (gebruikelijke belkosten). De boekingscentrale is bereikbaar van 06.00 uur 's ochtends tot 01.00 uur ’s nachts.
Hoe betaal ik voor Valys?
U betaalt nooit in de taxi! De reiskosten voor u en uw reisgenoten worden automatisch afgeschreven van uw rekening. Bij het aanvragen van de Valyspas vragen wij u daarvoor een machtiging te ondertekenen. U heeft er verder geen omkijken naar. U krijgt een overzicht van de door u gemaakte Valys reizen en het restant van uw kilometerbudget.
Wat is Vita Mobiliteit?
Met Vita Mobiliteit boekt u eenvoudig online uw Valys reis, evenals reizen voor ziekenvervoer en reguliere taxi's. De app maakt het digitaal boeken van Valys reizen makkelijker dan ooit. Daarnaast ontvangt u via Vita Mobiliteit ook altijd live updates van uw geboekte taxi, zodat u precies weet waar de taxi zich bevindt en hoe laat deze arriveert. De app is eenvoudig en drempelvrij in gebruik.
De Vita Mobiliteit app is te downloaden in de App Store en Google Play Store. Daarnaast is de website www.vitamobiliteit.nl op elk apparaat te gebruiken.
Hoe lang is mijn Valyspas geldig?
Uw Valyspas is onbeperkt geldig. U hoeft uw pas dus niet te vernieuwen. Op een Valys Reispas staat een einddatum vermeld, maar dat is uitsluitend voor de persoonlijke OV-chipkaart.
Wat zijn de kosten per kilometer als mijn kilometerbudget op is?
Als uw kilometerbudget op is, betaalt u het commercieel tarief. Het commercieel tarief bedraagt €1,624 per kilometer.
Mag een e-bike mee in Valys?
Nee, het is helaas niet mogelijk om een e-bike mee te nemen in Valys. We snappen dat dit vervelend is en leggen het daarom graag aan u uit.
Een e-bike kan niet veilig vastgezet worden. Aan het veilig meenemen van bagage zijn eisen gesteld. Een e-bike voldoet niet aan deze eisen. Zo beschikt een e-bike niet over vastzetogen, waardoor de e-bike niet veilig vastgezet kan worden en kan omvallen, ook tegen u en andere passagiers aan. Ook kan daardoor de e-bike beschadigen en het frame kromtrekken. Een e-bike kan ook niet mee achter op een fietsendrager. De meeste taxi’s beschikken niet over een trekhaak. En als je wel een fietsendrager achter op een rolstoelbus plaatst, dan kunnen mensen met een rolstoelen niet meer mee.
Hoe herken ik een Valys afschrijving op mijn bankrekening?
Valys wordt in opdracht van het ministerie van VWS uitgevoerd door Transvision b.v., op uw afschrijving ziet u daarom het volgende staan: Transvision B.V. is uitvoerder van Valys en incasseert deze factuur.
Hoe wijzig ik mijn persoonsgegevens bij Valys?
U kunt op VITA uw (persoons)gegevens aanpassen. Ook kunt u wijzigingen telefonisch doorgeven op 0900-9630 (gebruikelijke belkosten). De klantenservice is bereikbaar van 09.00 uur 's ochtends tot 17.00 uur 's middags, van maandag t/m vrijdag.
Wanneer krijg ik een reisbevestiging?
Er wordt alleen een reisbevestiging verstuurd per e-mail wanneer uw e-mailadres bekend is bij Valys en u hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven. Heeft u geen bevestiging ontvangen, maar wilt u dit wel, neem dan contact op met de klantenservice van Valys op 0900-9630 (gebruikelijke belkosten) of via de chat op deze website.
Mag ik (huis)dieren meenemen bij Valys?
Het is bij Valys toegestaan om een SOHO- of hulphond mee te nemen. Daarnaast is het toegestaan om kleine huisdieren, die op schoot of in een mandje kunnen zitten, mee te nemen. Grotere huisdieren zijn niet toegestaan.
Ik maak gebruik van een loopfiets als hulpmiddel, kan ik deze meenemen met Valys?
Ja, als u mag de loopfiets via het Wmo-loket (gemeente) heeft gekregen, dan mag deze mee met Valys. Dat komt omdat we zeker weten dat de loopfiets veilig kan worden vastgezet en dat de loopfiets niet kan beschadigen.
Heeft u de loopfiets niet via het Wmo-loket (gemeente) gekregen of gekocht? Neem dan contact op met onze klantenservice. Aan de hand van het merk en type van uw loopfiets en/of foto’s, kunnen zij beoordelen of uw loopfiets meegenomen kan worden (veilig en zonder dat er eventuele schade kan ontstaan).
Hoe vraag ik een Hoog PKB aan?
Voor informatie over het Hoog Persoonlijk Kilometerbudget (HPKB) kunt u terecht op de website van HoogPKB. Indien u in aanmerking komt, kunt u hier digitaal een Hoog Persoonlijk Kilometerbudget aanvragen.
Ik heb een reis geboekt in Mijn Valys, maar ik heb geen ritbevestiging ontvangen. Hoe kan dat?
Er wordt alleen een ritbevestiging verstuurd per e-mail wanneer uw e-mailadres bekend is bij Valys en u hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven. Heeft u geen ritbevestiging ontvangen, maar wilt u dit wel, neem dan contact op met de klantenservice van Valys op 0900-9630 (gebruikelijke belkosten) of via de chat op deze website.
Ik ben mijn wachtwoord voor Mijn Valys vergeten. Hoe los ik dit op?
Ga naar het inlogscherm van Mijn Valys en klik op de link “Wachtwoord vergeten”. Vul uw e-mailadres in. U ontvangt een verificatiecode in uw inbox. Met deze verificatiecode kunt daarna een nieuw wachtwoord instellen.
Mag de taxi ook andere reizigers meenemen?
Valys is gecombineerd vervoer. Als dit zo uitkomt dan kan de taxi ook andere reizigers meenemen.
Hoe geef ik wijziging van mijn woonadres of andere persoonlijke gegevens door?
U kunt op uw persoonlijke pagina op valys.nl uw gegevens aanpassen. Ook kunt u wijzigingen telefonisch doorgeven op 0900 – 9630 (gebruikelijke belkosten). De klantenservice is bereikbaar van 09.00 uur 's ochtends tot 17.00 uur 's middags, van maandag t/m vrijdag.
Wat als de taxi niet op tijd komt?
Het kan gebeuren dat door omstandigheden de taxi niet op tijd komt. Neemt u in dat geval direct contact op met Valys via 0900-9630. Zij gaan proberen een vervangende taxi voor u te regelen. Indien de taxi een half uur later dan de toegestane marge van 15 minuten verschijnt, dan geldt de compensatieregeling van Valys. In dat geval hoeft u de reis niet te betalen en worden geen kilometers van uw budget afgeschreven.
Het is goed om te weten dat de taxi 15 minuten eerder tot 15 minuten later kan komen dan de afgesproken ophaaltijd.
Wat mag ik aan hulpmiddelen en bagage meenemen?
U mag maximaal twee hulpmiddelen meenemen, zoals een scootmobiel, een niet-opvouwbare rolstoel of een rollator. Daarnaast mag u ook 2 stuks handbagage en 1 koffer meenemen. De handbagage kent een maximum formaat van 55 x 35 x 25 cm (lengte x breedte x hoogte). Voor een koffer geldt een maximum gewicht van 20 kilogram.
Ook uw meereizenden mogen twee hulpmiddelen meenemen, zolang de hulpmiddelen in één voertuig passen. U dient dit alles bij het boeken van uw reis aan te geven.
Ik moet op een bepaalde tijd ergens zijn. Kunt u dat garanderen?
Als u op een vast tijdstip ergens wilt zijn voor een huwelijk, sollicitatie, begrafenis of crematie, dan kunt u een reis met gegarandeerde aankomsttijd boeken. U dient dit bij het boeken van uw reis aan te geven. Wij zorgen dan dat u op tijd aankomt. Let op! Deze reis met gegarandeerde aankomsttijd kunt u alleen met Valys Basis boeken. Voor Valys Begeleid en Valys Vrij geldt enkel een gegarandeerde aankomsttijd op het station.
Ik wil graag iemand meenemen. Kan dat?
U kunt één begeleider gratis meenemen. Daarnaast kunt u nog maximaal twee reisgenoten meenemen, waarvoor wel betaald moet worden. U betaalt voor elke reisgenoot het gereduceerde tarief van € 0,268 per kilometer. Reisgenoten dienen wel allemaal op hetzelfde punt in- en uit te stappen. U dient aan te geven hoeveel reisgenoten u meeneemt op het moment dat u uw reis boekt.
Hoe lang van tevoren kan ik een reis boeken?
LET OP: Er gelden tijdelijke maatregelen met betrekking tot de vooraanmeldtijd.
U kunt uw reis het beste minimaal één dag van tevoren boeken. Als u uiterlijk de dag voor vertrek vóór 21.00 uur een taxi reserveert, zijn er geen reserveringskosten. Daarna kost het € 3,- per ritreservering.
Niet de dag voor vertrek vóór 21.00 uur een taxi gereserveerd? Geen nood! Valys Vrij en Valys Basis kunt u reserveren tot 1 uur voor vertrek. U betaalt dan wel € 3,- per ritreservering. Valys Begeleid dient u uiterlijk de dag voor vertrek, vóór 21.00 uur te reserveren.
Wat moet ik doen als ik mijn Valyspas ben kwijtgeraakt?
Als u uw Valyspas bent kwijtgeraakt, kunt u contact opnemen met de Klantenservice op telefoonnummer 0900- 9630. U krijgt dan z.s.m. een nieuwe pas toegestuurd.
Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor een Valyspas?
Om met Valys te kunnen reizen heeft u een Valyspas nodig. U komt in aanmerking voor een pas als u één van de volgende documenten heeft:
een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op Wmo-vervoer (zoals bijvoorbeeld een Regiotaxipas);
een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een Wmo rolstoel of -scootmobiel;
een gehandicaptenparkeerkaart van de gemeente;
een OV-Begeleiderskaart;
een verklaring van, of namens, uw gemeente dat, ondanks dat u niet beschikt over bovenstaande documenten, er wel een noodzaak voor bovenregionaal vervoer bestaat.
In deze laatste verklaring neemt de gemeente de volgende aspecten op:
• Waaruit bestaat de mobiliteitsbeperking van meneer/mevrouw? Bijvoorbeeld: Meneer/mevrouw kan boven de 5 zones niet zonder ondersteuning reizen omdat hij/zij maximaal 100 meter kan lopen* *Noem hier de mobiliteitsbeperking. In dit voorbeeld: maximaal 100 meter lopen.
• Waarom komt meneer/mevrouw niet in aanmerking voor een van de vier bovenste voorzieningen? Bijvoorbeeld: De lokale vervoersbehoefte van meneer/mevrouw wordt [op deze wijze] ingevuld, waardoor niet aan de eisen van de eerste vier documenten wordt voldaan.
NB: Bij de beantwoording van deze vragen, dient de gemeente geen medische gegevens op te geven.
U dient een kopie van een van bovengenoemde vijf documenten, samen met een pasfoto, kopie van een geldig identiteitsbewijs en een volledig ingevuld Valys aanvraagformulier op te sturen naar Valys. Vervolgens wordt beoordeeld of uw informatie volledig is en of u inderdaad in aanmerking komt voor Valys vervoer. Indien dit het geval is, ontvangt u binnen twee weken (of binnen 1 week bij een digitale aanvraag) uw pas en kunt u op stap. Uw Valyspas vraagt u hier digitaal aan. Een Valys aanvraagformulier kunt u hier aanvragen.
Voor informatie over het Hoog Persoonlijk Kilometerbudget (HPKB) kunt u terecht op de website van HoogPKB. Indien u in aanmerking komt, kunt u op deze website digitaal een Hoog Persoonlijk Kilometerbudget aanvragen.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn Valyspas in huis heb?
Als er geen bijzonderheden zijn met de aanvraag en alle gevraagde documenten zijn meegestuurd, dan heeft u binnen 2 weken uw Valyspas in huis. Heeft u uw pas digitaal aangevraagd op www.pasaanvraag.nl? Dan heeft u binnen 8 werkdagen uw Valyspas in huis.
Wanneer kan ik reizen met Valys?
U kunt met Valys tussen 6.00 uur 's ochtends en 1.00 uur 's nachts reizen. Uw reis mag nooit na 1.00 uur ’s nachts eindigen. U moet voor dit tijdstip op uw bestemming aankomen.
Kan ik meerdere accounts voor Mijn Valys aanmaken op hetzelfde e-mailadres, bijvoorbeeld voor mijn partner, familielid of vriend?
Nee, het is helaas niet mogelijk om meerdere accounts aan te maken op één e-mailadres. U dient een uniek e-mailadres te gebruiken bij registratie.